Blog - Beetpower Blog - Beetpower
Fietser
Home Blog
Blog
Upcoming blog
mei.
31

Posted by admin / Blog / 0 Comments

De zeventienjarige Ruby Huisman uit Hierden heeft vannacht de wereldtitel BMX verovert bij junioren. Daarmee bevestigde ze haar goede vorm die ze eerder in de week al voelde in het Colombiaanse Medellin. In de halve finale leek het over en uit toen ze uit haar voetpedalen schoot maar op wonderbaarlijke wijze wist ze zich naar een vierde plek te knokken wat haar toegang gaf tot de finale. Vanuit startpositie acht en een mindere start kwam ze halverwege op plek drie door. Ploeggenote Merel Smulders lag eerste maar kwam door een stuurfout achterop te liggen. Huisman kwam na een slimme actie op kop en die positie gaf ze niet meer op. Huisman hield het vervolgens niet meer droog. Na haar bronzen medaille in de tijdrit was dit de ultieme beloning voor een half jaar zwaar trainen op Papendal. Smulders werd uiteindelijk vijfde.
mei.
18

Posted by admin / Blog / 0 Comments

Rode bietensap is niet alleen een interessant supplement voor duursporters. Ook bodybuilders en andere krachtsporters kunnen intensiever trainen als ze aan hun dagelijkse voeding rode bietensap toevoegen, ontdekten onderzoekers van Edge Hill University in Engeland. Rode bietensap Rode bietensap is een natuurlijke bron voor anorganisch nitraat, en nitraat fungeert in het lichaam als een precursor van stikstofmonoxide. Stikstofmonoxide versoepelt de bloedvaten en vergroot de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen naar de spieren. Er zijn aanwijzingen dat stikstofmonoxide een rol speelt bij spiergroei - en dus hebben makers van bodybuildingsupplementen een keur van producten in de markt gezet die de concentratie stikstofmonoxide in het bloed moeten verhogen. Een overzicht van wat we over stikstofmonoxide & suppletie hebben geschreven vind je hier. Studie De onderzoekers lieten twaalf mannelijke studenten, die al geruime tijd aan krachttraining deden, gedurende zes dagen dagelijks een flesje Beet It SPORT shot opdrinken. Beet It SPORT shot is een product van sapfabrikant James White, [jameswhite.co.uk] en bevat 70 milliliter geconcentreerd rode bietensap en 400 milligram nitraat. James White betaalde niet mee aan de studie. Bij een andere gelegenheid dronken de studenten bessensap - zonder nitraten. Voor en na beide suppletieperioden moesten de proefpersonen drie sets to failure bankdrukken met 60 procent van het gewicht waarmee ze nog 1 rep konden maken. Tussen de sets rustten de studenten twee minuten. Resultaten De suppletie met het geconcentreerde rode bietensap verhoogde het totale aantal reps met twintig procent. Conclusie "Coaches and their athletes alike, could make use of nitrate supplementation since our evidence suggests it, can be used within healthy male resistance trained population to increase exercise tolerance and improve performance", schrijven de onderzoekers. "Further studies are necessary to investigate long term use and possible adaptations to resistance training with longer periods of dosing with nitrate."   Bron: Ergogenics
mei.
17

Posted by admin / Blog / 0 Comments

Afgelopen donderdag reisde Miriam van Reijen af naar Florida om daar mee te doen aan de Powerman, een run-bike-run over 10 – 60 – 10 km. Ze vroeg haar coach Rob Veer om haar te vergezellen. De reis betekende tevens het einde van de officiële samenwerking tussen de twee. “Na zeven jaar is Rob van coach veranderd in een vriend met wie ik veel spar over trainingen en alles wat daarbij komt kijken. Deze reis was een mooie manier om afscheid te nemen. Stiekem hoopte ik dat onze samenwerking winnend af kon sluiten. De race ging beter dan verwacht. De laatste tijd heb ik me vooral op het fietsen gericht maar ik wist niet goed hoe dit uit zou pakken op het lopen. Dat mijn fietsen aanzienlijk beter ging dan in mijn vorige Powerman (Geel) was fijn maar ik was vooral verbaasd dat mijn tweede run nog zo lekker ging. Rob zei me dat ik nog onder de 3 uur kon finishen. Dat was een mooi doel.”   Miriam legde de Powerman af in 2.58.46 met afzonderlijke splits van 37.22-1h43.27-36.10. Ze bleef de nummer twee, nationaal sprintduatlonkampioen Isabel Speer ruim drie minuten voor.
apr.
11

Posted by admin / Blog / 0 Comments

Voor een belangrijke wedstrijd (het EK Duatlon in dit geval) doe ik de voorbereiding graag een paar weken in een zonnig oord. Met wat minder werk en wat andere prikkels hoop ik dan net een beetje beter te kunnen trainen dan thuis. Ik weet nooit zo goed hoe ik dit moet noemen. Vakantie? Trainingsstage? Vakantie zonder sporten vind ik geen vakantie. Maar trainen gaat automatisch gepaard met een vakantiegevoel. Lekker weer, heel de dag buiten en alle bergen, looppaadjes en zwemmeertjes ontdekken, dat komt voor mij behoorlijk dicht in de buurt van de ideale vakantie.   Miriam is een heel bekende schrijfster/ bewegings wetenschapster en TOP hard loopster. Klik hier om meer te lezen
sep.
09

Posted by admin / Blog / 0 Comments

Over veel voedingsmiddelen gaan in de hardloopwereld de bijzonderste verhalen in de rondte. Maar over het gebruik van het nitraatrijke bietensap lijken de meeste wetenschappers het eens te zijn. Enkele jaren geleden liet baanbrekend onderzoek zien dat het drinken van bietensap een enorme toename in prestatie mogelijk maakt. Hier op Prorun schreef Miriam van Reijen een serie artikelen over bietensap, het werkzame bestanddeel nitraat en mogelijke alternatieven. Veel hardlopers hebben zich er al aan gewaagd. De meesten vinden het niet echt lekker, maar ja, voor een goede prestatie slikte je het wel weg, om vervolgens 's ochtends vertwijfelend bij de wc-pot af te vragen waarom de urine zo'n rare oranje gloed heeft. Onderzoekers vragen zich natuurlijk af of je in plaats van bietensap het effect niet gewoon kan nabootsen met een pilletje. Want als nitraat de sleutel tot het succes is, dan kan het nooit moeilijk zijn om dit gewoon eenmaal daags bij het ontbijt in pilvorm weg te slikken bij een kopje thee in plaats van een groot glas bietensap. Naar dat effect van nitraat in pilvorm is onlangs onderzoek gedaan en gepubliceerd in een wetenschappelijk onderzoek. De titel van dit onderzoek, uitgevoerd door onderzoekers uit Noorwegen en Groot-Brittannië, luidt: Dietary Nitrate Does Not Enhance Running Performance in Elite Cross-country Skiers. De proefpersonen, 10 toplanglaufers uit Noorwegen met een indrukwekkend maximale zuurstofopname (gemiddeld VO2-max van 70 ml / kg / min.), kregen een dosis van 641 milligram kaliumnitraat of een placebo 2,5 uur voordat ze enkele testen ondergingen. De titel van het artikel verraadt al de uitslag: er werd geen verschil gevonden. Waarom werd er in tegenstelling tot in andere onderzoeken geen effect gevonden? Volgens de auteurs werkt het mogelijk bij topatleten minder goed dan bij de mindere goden. In vorige onderzoeken, waar wel een positief effect werd gezien hadden de proefpersonen een gemiddeld VO2-max van 56 en 58. Waarden die trouwens gevonden worden bij bijvoorbeeld hardlopers die de marathon rond de 15 kilometer per uur lopen. Alex Hutchinson, auteur van de onvolprezen blog Sweat Science, heeft dit artikel tegen het licht gehouden en er een mooi artikel geschreven. Volgens de onderzoekers zou het zo kunnen zijn dat de topatleten minder mogelijkheden hebben om nitraat om te zetten in nitriet, de stap die nodig is om profijt te hebben van de nitraatinname. Deze onderzoekers dienden de atleten het nitraat echter slechts een korte tijd voor de test toe. Aangezien bij een onderzoek aan de Universiteit van Maastricht men wel effect zag bij wielrenners die zes dagen lang bietensap dronken maar geen effect bij fietsers die vlak voor de test een bidon vol bietensap dronken, zou dit ook een reden voor het niet gevonden verschil kunnen zijn volgens Hutchinson. Als derde vroeg hij zich af of kaliumnitraat wel hetzelfde effect heeft als bietensap? We weten wel dat bietensap zonder nitraat niet werkt. Maar werkt nitraat zonder bietensap misschien ook niet? Al met al, de bietensap discussie is nog niet over. Ik ga mijn fles binnenkort, zij het met de nodige tegenzin omdat ik echt niet lekker vind, toch maar weer soldaat maken... Literatuur: Peacock et al. Dietary Nitrate Does Not Enhance Running Performance in Elite Cross-country Skiers. Medicine & Science in Sports & Exercise. Med Sci Sports Exerc. 2012 Aug 7. [Epub ahead of print] Factsheet rode bietensap website NOC / NSF Prorun dossier bietensap Bron: ProRun - Mark de Boer
nov.
21

Posted by admin / Blog / 0 Comments

Door het enorme succes van Beet-it Sport, hebben we in november 2014 de World Beverage innovation Award 2014 gewonnen, in de categorie ,,Best Sport of Finess drink'' in Nürnberg Duitsland. Wij hadden de eer, namens James White Drinks UK, om deze prijs in ontvangst te nemen. Super trots!
aug.
30

Posted by admin / Blog / 0 Comments

BEET-IT SPORT gaat vanaf nu ook aan het BELKIN Pro Cycling Team leveren. LET'S BEET THEM ALL. http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1364529/popout#0:21:00  (uitleg over Beet-it vanaf min. 21.) http://m.youtube.com/watch?v=k3qLmQP7Wj4&feature=youtu.be
aug.
25

Posted by admin / Blog / 0 Comments

Fantastisch nieuw over Beet-it. http://missnatural.nl/beet-it-geconcentreerd-bietensap-voor-topprestaties/
mei.
21

Posted by admin / Blog / 0 Comments

BEET-IT SPORT is trots op de samenwerking met Sportdiëtiste Esther van Etten. Esther is al jaren een begrip in de Topsport,en was direct geinteresseerd in BEET-IT SPORT. Esther van Etten begeleidt veel Topsporters waarvan een aantal met BEET-IT SPORT zullen gaan werken.  www.esthervanetten.nl Voor al uw voedingsadviezen.   Goede en geballanceerde voeding is zeer belangrijk in de topsport. Let"s beet them all.  
sep.
15

Posted by admin / Blog / 0 Comments

Beluister het fragment over BEET-IT SPORT op Radio 538.
feb.
05

Posted by admin / Blog / 0 Comments

Vrijdag 1 februari is Beet-it Sport en Wielerteam, De Rijke Shanks olv. Manager Ab Krook overeengekomen met de sponsoring van Beet-it Sport voor het gehele wielerteam. 2013 wordt hét overgangsjaar naar een volwaardig Pro-Continentaal Team! Beet-it Sport zal te zien zijn op de 3 ploegleiders wagens,de renners bus,vrachtwagen,en op de site van het Wielerteam, De Rijke Shanks. Samen met Beet-it Sport naar de top. http://www.cyclingteamderijke.com/ Beet-it Sport,voor een schone topsport.    
aug.
10

Posted by admin / Blog / 0 Comments

De afgelopen jaren hebben wetenschappers uit Engeland en de VS experimenten uitgevoerd waaruit blijkt dat het drinken van rodebietensap opmerkelijke gunstige effecten teweegbrengt. Rode bietensap verbetert het uithoudingsvermogen, verlaagt de bloeddruk en vergroot de bloedtoevoer naar de hersenen. Recent is aangetoond dat het hoge nitraatgehalte van bietensap hiervoor verantwoordelijk is. Het eerste experiment werd uitgevoerd onder 14 gezonde volwassenen. Zij moesten een halve liter biologische rode bietensap of water drinken. Hierna werd o.a. de bloeddruk op diverse tijdstippen gemeten. Het bleek dat na het drinken van de bietensap de systolische (boven) bloeddruk circa 10 mm lager was. De onderzoekers meenden dat het nitraat in de rode bietensap in het lichaam omgezet wordt in nitriet dat weer het gehalte van stikstofmonoxide (NO) verhoogt. Deze belangrijke signaalstof zorgt ervoor dat de bloedvaten zich verwijden. Bij een tweede onderzoek aan een andere Engelse universiteit moesten mannen na het drinken van een halve liter rodebietensap per dag, gedurende zes dagen, of eenzelfde hoeveelheid rode bessensap fietsen op een hometrainer totdat ze uitgeput waren. Men kon na het drinken van de bietensap gemiddeld 11minuten en 25 seconden fietsen. Dit was 1 minuut en 32 seconden langer dan na het drinken van de bessensap. Ook in dit onderzoek bleek de rode bietensap een gunstig effect te hebben op de bloeddruk. Onlangs voerden Amerikaanse wetenschappers een experiment uit met mensen van boven de 70. De proefpersonen moesten afwisselend gedurende twee dagen een ontbijt nuttigen met een laag nitraatgehalte en een ontbijt met een hoog nitraatgehalte ( in de vorm van een glas rodebietensap). Hierna werden MRI scans gemaakt om de doorbloeding van de hersenen te meten. Het bleek dat na het ontbijt met het bietensap de doorbloeding van de hersenen – met name van de frontaalkwabben – beter was met waarschijnlijk een positief effect op het geheugen en andere aspecten van het denkvermogen. Bij al deze experimenten ging men ervan uit dat het nitraat in de bietensap de gunstige effecten bewerkstelligt. Deze conclusie blijkt juist te zijn. Er werd onlangs geëxperimenteerd met twee soorten bietensap. Bij één van de twee had men het nitraat eruit gefilterd. Het bleek dat de zuurstofbehoefte van de proefpersonen zo’n 15% lager was na het drinken van het ongefilterde rode bietensap. Update 7 juli 2011 Nu, tijdens de Tour de France, is er een nieuw onderzoek over een test met wielrenners verschenen. De renners moesten 2 x een tijdrit van 4km en van 16 km rijden. 2 1/2 uur voor de ritten dronk men een halve liter rode bietensap die de ene keer wel en de andere keer geen nitraat bevatte. De prestatie na het drinken van het gewone, nitraatrijke, rode bietensap waren beter dan na de sap waar het nitraat uit was gehaald. Gemiddeld was het verschil 11 seconden op de 4km tijdrit en 45 seconden op de 16 km tijdrit. Dit kwam omdat bij hetzelfde zuurstofverbruik men meer energie (watt) kon voortbrengen. Een bloedvatverwijdende werking van het nitraat en de geringere zuurstofbehoefte van de spieren zijn hiervoor verantwoordelijk. De auteurs benadrukken dat, afgezien van het nitraat, de polyfenolen en betacyanine in rode bieten ook een gunstige invloed op de gezondheid en de prestaties kunnen hebben. Update 10 augustus 2012 Recentelijk is een nieuwe studie verschenen waarbij het effect van rode bieten op sporters werd uitgetest. In dit onderzoek werden gebakken rode bieten gebruikt in plaats van het sap. Als placebo werd een enigermate vergelijkbaar smakend brouwsel van veenbessen gebruikt. De test betrof een 5 km loop op de loopband nadat men 75 minuten tevoren 200 gram rode bieten of de veenbessen gegeten had. In het eerste geval legde men de afstand gemiddeld 41 seconden sneller af. Dit kwam omdat men de laatste twee kilometer op een hogere snelheid had gelopen. In deze test mat men ook de hartslag. Deze was niet anders door de rode bieten. Bron: http://vita-info.nl/
jul.
16

Posted by admin / Blog / 0 Comments

BEET-IT SPORT in beeld met Helga van Leur op RTL Weer. Rene Schuitemaker verteld over BEET-IT SPORT, mooi radioverslag op Radio 2
mei.
08

Posted by admin / Blog / 0 Comments

Je herinnert je misschien nog wel ons nieuwsberichtje dat handelde over de positieve uitwerkingen van de rode biet. "Vlaanderen valt massaal voor rode bietensap, " lazen we vandaag in de kranten.

Wat televisie toch teweegbrengt. Sinds het 'Eén-programma' 'Ook getest op mensen' enkele weken geleden toonde dat het uithouding dankzij rode bietensap gevoelig verbetert, loopt Vlaanderen storm voor het goedje. Stap je momenteel een biowinkel binnen, dan is de kans groot dat je te horen krijgt dat het rode sap uitverkocht is. Niet dat iedereen nu plots weg is van de smaak. Integendeel zelfs, veel mensen lusten het niet. Waarom de verkoop dan toch boomt? "Omdat het een natuurlijke en vooral legale doping is," schrijft de krant Het Laatste Nieuws. In navolging van een Brits onderzoek leverde inspanningsfysioloog Peter Hespel van de K.U. Leuven vorige maand in het tv-programma 'Ook Getest Op Mensen' een gelijkaardig bewijs. "Het kan jouw uithouding met 16 procent verhogen," luidde het. Onder begeleiding van inspanningsfysioloog Peter Hespel van de KULeuven deden zes wielertoeristen in 'Ook getest op mensen' een uithoudingstest van een uur. Drie van de zes testpersonen dronken daarna een week lang rode bietensap, drie kregen - zonder dat ze het zelf wisten - bessensap. Toen ze na een week de test opnieuw aflegden, bleek dat het bietensap effectief de uithouding had vergroot. "Niet verwonderlijk: ik heb zelden een product gezien dat op zo'n consistente manier werkt," zei Peter Hespel daarover in de uitzending. "Het is hét groentesap bij uitstek. En het helpt zelfs als je het gewoon één keer voor een wedstrijd of andere sportieve prestatie drinkt. Maar het beste is eigenlijk om het twee weken vooraf te beginnen drinken. Elke dag zo'n halve liter is meer dan genoeg." En die woorden hebben de sportende Vlamingen duidelijk in hun oren geknoopt. Het sapje vliegt met bakken de deur uit terwijl biowinkels er vroeger hooguit enkele flessen van verkochten. Hoe het eigenlijk werkt? "In de groente zitten nitraten. En die zorgen er uiteindelijk voor dat je spieren efficiënter gebruikmaken van de zuurstof die in je bloed zit. Zo kun je als fietser harder rijden of als loper scherpere tijden halen." Geen enkele groente bevat immers zo veel nitraten. Nitraten in het lichaam bevorderen de vorming van stikstofoxide, dat de zuurstofopname in het bloed regelt. Hoe beter die geregeld is, hoe minder zuurstof we nodig hebben om een inspanning te leveren. Wel is er één bijwerking. "Je gaat er rood van plassen. Dopingartsen weten dat maar al te goed. Ze zien alsmaar vaker atleten opduiken met een rood plasje. Maar geen probleem, want verboden is het gebruik van rode bietensap zeker niet. Bron: Time for Change Forum (http://www.timefcforum.nl/)
okt.
10

Posted by admin / Blog / 0 Comments

Rode bietensap om prestaties te verbeteren.   Wij als triatleten zijn altijd wel op zoek naar de nieuwste inzichten wat betreft voeding en prestatie. De afgelopen jaren is er duidelijk gefundeerd bewijs gevonden wat betreft rode bietensap. De inname van rode bietensap zou positief werken op het prestatievermogen bij duursporten.   Tijdens duurinspanningen verbruikt het lichaam zuurstof om energie te produceren (aerobe energievoorziening). Het lichaam verbruikt daarbij met name koolhydraten en vetten als brandstof. Een zo efficiënt mogelijk gebruik van deze brandstoffen draagt bij aan het leveren van optimale prestaties. Uit de recente studies blijkt dat nitraat, in ruime mate aanwezig in rode bietensap maar ook in diverse andere groenten, op een bijzondere wijze het verbruik van zuurstof bij inspanning verlaagt. Aangetoond is dat het gebruik van rode bietensap leidt tot een lager zuurstofverbruik en een lagere hartslag dan bij dezelfde inspanning zonder gebruik van rode bietensap. Verder is in een gesimuleerde tijdrit (een valide model voor een maximale prestatie) aangetoond dat inname van rode bietensap of nitraat leidt tot betere prestaties. Het effect is ook aangetoond voor prestaties op (gesimuleerde) hoogte.   Over het exacte mechanisme zijn de wetenschappers het nog niet helemaal eens en bovendien is het aantal verrichte studies nog erg gering. Het lijkt er echter op dat de inname van bietensap (die als gevolg van de omzetting van nitraat leidt tot een hogere concentratie nitriet en stikstofmonoxide in het bloed) de efficiëntie van de spiercontractie verhoogt. Met andere woorden: de spier lijkt minder ATP (‘energie’) nodig te hebben voor dezelfde hoeveelheid werk.   De actieve stof in rode bieten is nitraat. Nitraat komt ook voor in groenten als andijvie, selderij, sla, spinazie en rucola. Het innemen van circa 300 mg natriumnitraat volstaat voor het prestatieverhogende effect. Dit komt overeen met 500 ml rode bietensap. NB: niet elk merk bietensap op de markt bevat evenveel nitraat! Rode bietensap is een natuurlijk product dat niet voorkomt op de dopinglijst.   Lange tijd is geadviseerd de nitraatinname te beperken, omdat het toxisch zou zijn. Ondertussen wordt anders gedacht over van nature aanwezig nitraat in groenten. In groenten komt nitraat voor in combinatie met antioxidanten, vitamines en mineralen; allen stoffen die nodig zijn in een gezonde voeding en die de potentieel toxische effecten van natriumnitraat neutraliseren. Je kunt je echter afvragen of het bewust verhogen van nitraatinname buiten wedstrijdperiodes zinvol en gewenst is.   Bekend is dat stikstofmonoxide (NO, een afbraakproduct van nitraat) vaatverwijdend en daarmee bloeddrukverlagend werkt. Mogelijk verklaart de vaatverwijding (‘betere doorbloeding’) een deel van het prestatieverhogende effect. Het is raadzaam om het effect van nitraatgebruik op de bloeddruk individueel in kaart te brengen, i.s.m. een sportarts of huisarts.   Wees alert op flauwvallen bij mensen die starten met een lage bloeddruk (mannen bovendruk lager dan 110, vrouwen lager dan 100). Tijdens het gebruik van rode bietensap kleurt de urine roze en is de stoelgang donkerder. Dit kan geen kwaad.   Hoe?   Wetenschappers hebben verschillende protocollen toegepast, met inname van bietensap variërend van 1 tot 6 dagen. Meerdaags gebruik leidt tot vergelijkbare effecten.
Er wordt aangeraden om 500 ml rode bietensap te drinken 3 uur voor de inspanning. Gebruik geen antibacteriële mondspoeling, tandpasta of kauwgom want dan kunnen de mondbacteriën, die zorgen voor de omzetting van nitraat naar nitriet (wat noodzakelijk is voor het bereiken van het prestatieverhogende effect), hun werk niet doen.   Wanneer?   Er is nog enige onzekerheid of men nitraatsuppletie moet adviseren gedurende circa 6 dagen voor een inspanning of dat eenmalig gebruik gedurende enkele uren vooraf volstaat. Uit onderzoek blijkt dat circa 3 uur na inname het nitrietgehalte in bloed maximaal verhoogd is. De verhoogde concentratie houdt vervolgens 7‐8 uur aan. Drink de (laatste) portie bietensap daarom circa 3 uur voor de wedstrijd. Voor langere duurinspanningen lijkt op basis van de huidige onderzoeken (beperkt in aantal) voorlopig een loading procedure te verkiezen boven de acute suppletie.   In welke gevallen mag een effect op prestatie verwacht worden?   Momenteel zijn er 3 studies bekend met positief resultaat. Daarbij ging het om tijdritten van 4‐16 km. Meer studies zijn nodig om aanbevelingen te kunnen verfijnen. In hoeverre de individuele sporter baat heeft bij het gebruik van rode bietensap zal door testen duidelijker moeten worden.   Nadelen gebruik rode bietensap   Gebruik van rode bietensap is niet geheel zonder nadelen. Veelvuldig gebruik van rode bietensap kan zoals gezegd rode urine en ontlasting veroorzaken. Ook kan een grote hoeveelheid rode bietensap maag- en darmklachten veroorzaken, wat natuurlijk weer nadelig is voor de sportprestatie. Personen die al een lage bloeddruk hebben moeten alert zijn op verdere bloeddrukdaling met mogelijk flauwvallen als gevolg. Verder kan het gehalte aan nitraat in rode bietensap gedurende het jaar nogal wisselen. Hierdoor is het nooit helemaal duidelijk hoeveel nitraat de sporter daadwerkelijk opneemt. Tenslotte zal de gebruiker van rode bietensap behoorlijk moeten wennen aan de smaak, rode bietensap smaakt beter als het uit de koelkast komt.   Proost!   Factsheet NOC*NSF en o.a. J Appl Physiol. 2009 Oct;107(4):1144-55 Bron: Factsheet NOC*NOF

    THE LATEST FORM ORGANIC

    Email*
    Top