skip to Main Content
Pepijn Smits, Ambassadeur Februari

Pepijn Smits, Ambassadeur februari

Hoe ben je betrokken geraakt bij deze sport?

Mijn moeder was hoofdcoach van een zwemvereniging en hierdoor kwam ik al vroeg in aanraking met water. Toen ik 4 jaar oud was haalde ik mijn diploma A en B. Hierna werd ik erg ziek. Na veel ziekenhuisbezoeken is uiteindelijke de chronische darmziekte coeliakie geconstateerd. Dit houdt in dat mijn lichaam niet tegen gluten kan. Daarom volg ik een glutenvrij dieet. Toen ik net 5 jaar oud was heb ik mijn diploma C gehaald en ben ik direct daarna begonnen met zwemmen als sport. Dit ook omdat ik toen nog te jong was voor veel andere sporten. Al gauw bleek dat ik goed kon zwemmen, won ik enkele medailles en zo ben ik nooit meer gestopt.

 

Wie was je grote voorbeeld?

Mijn voorbeeld was Maarten van der Weijden, omdat hij de eerste Nederlander werd die olympisch goud won in het open water zwemmen. Dit inspireerde mij, want toen was ik nog maar 11 jaar oud.

 

Wat is je beste prestatie tot nu toe?

Mijn beste prestaties tot nu toe zijn:

  • 3e plek op de 10 km World Cup race in Lac Mégantic (Canada).
  • 1e plek op de 7,5 km Europa Cup race in Navia (Spanje).
  • 16e plek op de 10km EK 2016 in Hoorn (Nederland).

 

Wat zijn je ambities?

Mijn ambitie is om aan de start te verschijnen bij de 10km open water race tijdens de Olympische Spelen in 2024 en hopelijk dat ik dit in 2020 ook al kan doen, maar de focus ligt vooral op 2024. Hier wil ik dan mijn beste prestatie ooit neerzetten. Bovendien wil ik nog een stap zetten, zodat ik bij de medaillekandidaten ga behoren op de EK’s en WK’s.

 

Wat motiveert je om harder te trainen?

Ik wil graag de beste zijn op een zo’n slimme en efficiënte manier. Hierin maak ik steeds grote stappen, maar ik weet dat er nog veel ruimte is voor verbetering. Dit motiveert mij om nog meer ervoor te werken, zodat het nog beter kan worden.

 

Kun je uitleggen hoe je traint?

Ik train ongeveer 30 uur per week in de week. Dit bestaat uit 20 tot 25 uur zwemmen, 3 uur landtraining en 4 uur krachttraining. De zwemtrainingen zijn vooral gericht op het zwemmen van lange afstanden, met veel accent op het zwemmen met een goede techniek. Bovendien is ook het trainen van mijn sprintcapaciteiten belangrijk aangezien veel races pas worden beslist in de laatste meters. Daarnaast is belangrijk om lenig te zijn en te beschikken over een goede coördinatie. Hierop zijn de landtrainingen gericht. Tijdens de krachttrainingen focus ik vooral op de explosiviteit.

 

Als je een andere topsport zou moeten kiezen, welke en waarom?

Als ik moest kiezen dan zou ik gaan voor roeien, omdat ik dan nog steeds rondom het water en in de natuur bezig kan zijn en ik beschik over sterke arm- en beenspieren.

 

Wat zijn je drie voedingstips?

  1. Zorg dat je verspreid over de dag voldoende eiwitten binnen krijgt.
  2. Koolhydraten stapelen twee dagen voor de race bij lange afstand races.
  3. Zorg dat je energie inname goed afgestemd is op wat je doet in een week. Zo moet mijn energie opname in een omvangweek veel groter zijn dan in een herstelweek.

 

Hoe ben je bij Beet-it Sport gekomen?

De voedingsdiëtist van de zwembond tipte mij op het gebruik van nitraat vlak voor de wedstrijd, omdat dit op mijn onderdeel een toegevoegde waarde kan hebben. Ik heb mijzelf hier in verdiept en zo kwam ik als snel uit bij Beet-It Sport.

 

Waarom gebruik je Beet-it Sport?

Ik gebruik Beet-It Sport, omdat het gebruik van de producten de sportprestaties kan verbeteren. Bovendien bevordert het ook het herstel. Dit spreekt mij erg aan en ik geloof erin dat dit mij gaat helpen naar nog betere prestaties. Bovendien vind ik het fijn dat ik via Beet-It gebruik kan maken van een natuurlijk product.

Meer lezen over Pepijn Smits? Klik hier

Back To Top